نتیجه‌ی آخرین آمار میزان استفاده از مرورگرها

موسسه‌ی تحقیقاتی و آماری Shareholic امروز آخرین آمار مربوط به استفاده از مرورگرهای اینترنتی را منتشر کرده است که نشان از تغییرات در سهم هر یک از مرورگرهای اینترنتی در هشت ماه اخیر دارد. در حالی که کروم ر حال تثبیت سهم خود در دنیای دسکتاپ و ابزار‌های قابل حمل است، فایرفاکس از رتبه‌ی دوم به چهارم سقوط کرده که این تغییر سافاری و اینترنت‌اکسپلورر را بالاتر برده است.

در فاصله‌ی آخرین گزارش منتشر شده گوگل کروم رشدی از خود نشان نداده و با کاهش ناچیز 0.03 درصدی روبرو بوده است که تاثیری در سهم کلی آن ندارد. همانطور که اشاره کردیم، مرورگر غول جستجو سهم بیشتری از سایر مرورگرها از جمله فایرفاکس، اینترنت اکسپلورر و اُپرا دارد. فایرفاکس، سافاری و اینترنت اکسپلورر به‌ترتیب با کاهشی 4.66، 0.96 و 3.13 درصدی روبرو بوده‌اند.

در ادامه سه تغییر اساسی رخ داده در گزارش منتشر شده را نظاره می‌کنید:

  • اپلیکیشن‌های مرورگر سافاری و مرورگر اندروید جزو معدود مرورگرهایی هستند که با رشد قابل ملاحظه‌ای روبرو بوده‌اند. به‌نظر می‌رسد در صورتی که رشد این مرورگرها به این منوال ادامه داشته باشد، شاهد پشت سرگذاشته شدن فایرفاکس و اینرنت‌اکسپلورر از جانب مرورگر اندروید خواهیم بود.
  • بیش از نیمی از مرورگرها با کاهش محسوسی در سهم خود روبرو بوده‌اند و در میان این خیل، بیشترین کاهش از آن اینترنت اکسپلورر و فایرفاکس است.
  • اُپرا کاهش شدید سهم خود از بازار را کاهش داده است، اما در مقابل اُپرا مینی خود را در میان سه مرورگری جای داده است که دارای بیشترین رشد در میان کاربران هستند.

اولین نکته‌ای که می‌توان از میزان رشد استفاده از مرورگرها دریافت، اهمیت پلتفرم ابزارهای قابل حمل است، بطوریکه می‌توان توسعه‌ی سیستم‌عامل فایرفاکس را در جهت پی‌بردن موزیلا به این واقعیت عنوان کرد. این کمپانی به این حقیقت پی برده است که در صورتی که مواضع خود را در دنیای ابزار‌های قابل حمل تقویت نکند، توانایی رقابت با کمپانی‌هایی چون مایکروسافت، اپل و گوگل را از دست خواهد داد.

درصورتی که پیش‌تر در زومیت خواندید، آمارهای منتشر شده در مورد سهم مرورگرهای اینترنت نتایج مختلفی را نمایش می‌دهند. برای مثال در آمار مربوط به Net Application، اینترنت اکسپلورر همچنان به‌عنوان پرکاربردترین مرورگر اینترنت شناخته شده است.

برای روشن شدن این موضع بهتر است به نحوه‌ی استخراج آمارهای هر دو مرجع توجه داشته باشیم. Shareaholic برای استخراج آمار مربوط به سهم مرورگرهای مختلف اینترنتی از داده‌های 250 میلیون کاربر اینترنت که شبکه‌‌ای بیش از 200,000 را بازدید می‌کنند، بهره می‌برد، در حالی که Net Application داده‌های مربوط به 160 میلیون کاربر مشخص را که بصورت ماهیانه از 40,000 وب‌سایت تحت نظارت این موسسه بازید می‌کنند، ذخیره کرده و برای آمارهای خود از آن‌ها بهره می‌برد. Shareaholic آمارهای مربوط به مرورگرهای ابزار‌های قابل حمل را نیز در آمارهای خود محاسبه می‌کند، در حالی که Net Application این آمارها را بصورت جداگانه در نظر می‌گیرد.

همچنین الگوی محاسبه‌ی Shareaholic نیز متفاوت است، بطوریکه این موسسه تعداد صفحات بازدید شده توسط مرورگرها را به‌عنوان مرجع اصلی محاسبه در نظر می‌گیرد. در حالی که Net Application تعداد افرادی را که یک مرورگر را مورد استفاده قرار داده و صفحات وب را بازدید می‌کنند، به‌عنوان مرجع آمار خود در نظر می‌گیرند. از این‌رو اصلی‌ترین مساله در تفاوت بین این دو نگرش در میزان کاربرد و کاربرانی است که یک مرورگر را مورد استفاده قرار می‌دهند.

منبع: zoomit

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *